Hilamag

مجله آموزشی حیلامگ

موضوع مدنظرتان را جستجو کنید.

مجله آنلاین حیلامگ دارای بیش از 500 مقاله و خبر آموزشی

ارزش غذایی سیب زمینی

10 مرداد 1403

1 دقیقه

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی یک غذای اصلی مهم در کشورهای سراسر جهان هستند. اگر سیب زمینی را در روغن سرخ نکنید تا 99.9٪ بدون چربی هستند و وقتی با پوست سرو می شوند منبع عالی فیبر هستند. از آنجا که سیب زمینی سرشار از نشاسته هستند، بنابراین شما را برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنند.

ارزش غذایی سیب زمینی به این دلیل است که این سیفی جات به عنوان دارای منبع مهمی از ویتامین C است. همچنین حاوی ویتامین های گروه B، پتاسیم، آهن، منیزیم و مواد مغذی گیاهی است که همگی سیب زمینی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم انتخابی عالی می کنند. همچنین می توان گفت که سیب زمینی نیز دارای سطوح آنتی اکسیدانی بالایی هستند. سیب زمینی نه تنها به راحتی پخته می شود، بلکه برای شما مفید است!

حقایق تغذیه ای در مورد ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی پخته شده با پوست منبع خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و ویتامین C است. جدا از اینکه سیب زمینی در حالت تازه سرشار از آب است، عمدتاً از کربوهیدرات تشکیل شده و حاوی مقادیر متوسطی پروتئین و فیبر است – اما تقریباً بدون چربی محسوب می شود.

مواد مغذی موجود در 2/3 فنجان (100 گرم) سیب زمینی آب پز – پخته شده با پوست اما بدون نمک – عبارتند از:

  • کالری: 87
  • آب: 77%
  • پروتئین: 1.9 گرم
  • کربوهیدرات: 20.1 گرم
  • شکر: 0.9 گرم
  • فیبر: 1.8 گرم
  • چربی: 0.1 گرم
  • کربوهیدرات ها

سیب زمینی عمدتاً از کربوهیدرات ها و عمدتاً به شکل نشاسته تشکیل شده است. محتوای کربوهیدرات از 60 تا 80 درصد وزن آن متغییر است.

قندهای ساده – مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز – نیز در مقادیر کم وجود دارند .

سیب زمینی معمولاً دارای شاخص گلیسمی (GI) بالایی است که آن را برای افراد مبتلا به دیابت نامناسب می کند. GI نشان می دهد که چگونه غذاها بر افزایش قند خون شما بعد از غذا تاثیر می گذارند. با این حال، برخی از سیب زمینی ها ممکن است در محدوده متوسط ​​باشند – بسته به نوع و روش پخت شاخص گلیسمی در مواد غذایی متغییر خواهد بود.

سرد کردن سیب زمینی پس از پختن ممکن است تأثیر آن بر قند خون را کاهش دهد و GI آن را 25 تا 26 درصد کاهش دهد.

پیشنهاد مطالعه: رژیم انگور برای لاغری

سیب زمینی پخته شده

فیبر موجود در سیب زمینی

حتی اگر سیب زمینی یک غذای پرفیبر نیست، ممکن است منبع قابل توجهی از فیبر برای کسانی که به طور منظم آن را می خورند، فراهم کند. سطح فیبر در پوست بالاترین میزان است که 1 تا 2 درصد سیب زمینی را تشکیل می دهد. در واقع، پوست های خشک شده حدود 52 درصد فیبر هستند.

فیبرهای سیب زمینی – مانند پکتین، سلولز و همی سلولز – عمدتا نامحلول هستند (7 منبع معتبر). آنها همچنین حاوی مقادیر متفاوتی از نشاسته مقاوم هستند، نوعی فیبر که باکتری های دوستانه روده شما را تغذیه می کند و سلامت گوارش را بهبود می بخشد.

نشاسته مقاوم همچنین می تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد و افزایش قند خون شما را بعد از غذا تعدیل کند. در مقایسه با سیب‌زمینی‌های داغ، سیب‌زمینی‌های سرد شده مقادیر بیشتری نشاسته مقاوم ارائه می‌کنند (منبع مورد اعتماد 4).

پروتئین

سیب زمینی پروتئین کمی دارد، از 1 تا 2 درصد در حالت تازه و 8 تا 9 درصد از نظر وزن خشک این ماده ی غذایی از پروتئین تشکیل شده است.

در واقع، در مقایسه با سایر محصولات غذایی رایج – مانند گندم، برنج و ذرت – سیب زمینی کمترین میزان پروتئین را دارد. با این حال، کیفیت پروتئین سیب زمینی برای گیاه بسیار بالا است – بالاتر از سویا و سایر حبوبات.

پروتئین اصلی موجود در سیب زمینی پاتاتین نام دارد که ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت شود.

آنتی اکسیدان

سیب زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است که موادی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری می کنند و ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری ها کمک کنند. این آنتی اکسیدان ها شامل موارد زیر هستند:

کاروتنوئیدها
پاتاتین، نوعی پروتئین ذخیره‌سازی است
آنتی اکسیدان های فنلی مانند اسیدهای فنولیک و فلاونول ها
ویتامین های B1، B6، B9، C و E

خطرات مصرف سیب زمینی

با هر غذایی می توانید آلرژی داشته باشید یا دچار آن شوید. با این حال، آلرژی به سیب زمینی نادر است.

همچنین، در حالی که سیب زمینی می تواند یک انتخاب سالم باشد، چیزی که با سیب زمینی می خورید می تواند فواید آن را از بین ببرد. به عنوان مثال، یک سیب زمینی پخته شده می تواند شامل پنیر، خامه ترش، کره و بیکن باشد—با افزودن سدیم بیشتر و چربی اشباع شده،می توانید سیب زمینی را به یک وعده ناسالم تبدیل کنید که برای سلامتی تان چندان توصیه نمی شود.

مصرف سیب زمینی می تواند منجر به افزایش قند خون شود. این نوع سیب زمینی دارای بار گلیسمی یا شاخص گلیسمی بالایی هستند، که روشی برای اندازه گیری سرعت تاثیر یک غذا بر سطح قند خون است. بنابراین افراد دیابتی باید با احتیاط سیب زمینی را مصرف کنند.

نویسنده: مجله حیلامات

|

سلامت

شما هم نظر بدهید

آب سم زدا چیست آبرسان پوست آبرسانی پوست آلرژی ادکلن های زنانه و مردانه ویونا اسپری ضد آفتاب استرس ناشی از تکنولوژی اسهال اصول مراقبت از پوست بهترین کرم ضد آفتاب بیماری روده بیماری معده پودر جوانه گندم پودر جوانه گندم بین استار پوست خشک پیشگیری از سرطان پوست تخمدان تصفیه خون برای درمان کهیر تونر پوست تونیک ضد ریزش مو بیز تونیک هیدرفرند بیز جوانسازی پوست جوانه گندم دکتر بیز چربی زدای گاز و هود حساسیت غذایی دتاکس واتر درمان ریزش مو ارثی درمان ریزش مو هورمونی درمان کبد چرب درمان یبوست مزمن دمنوش بادرنجبویه دکتر بیز دمنوش خارخاسک دکتر بیز دمنوش دکتر بیز دمنوش رازیانه دکتر بیز دمنوش ضد درد قاعدگی بیز دمنوش کبد چرب دمنوش های لاغری ستین ذهن آرامی و مدیتیشن رحم رژیم رژیم غذایی رفع افتادگی و شلی پوست رفع جای زخم و سوختی رفع خشکی رفع سیاهی دور چشم رفع سیاهی نقاط حساس بدن روتین مراقبت از پوست روش تهیه ماسک آلوئه ورا روشن شدن صورت روغن آرگان دکتر بیز روغن آرگان لاکچری کوین سرم حاوی هیالورونیک اسید لاکچری کوین سفت کننده پوست سفیدکردن دندان سیب زمینی سیر سیاه دکتر بیز شامپو واترلس ضد آفتاب ویتابلا ضد چین و چروک ضدآقتاب عدم تمرکز ناشی از تکنولوژی فواید رژیم حذف قند فواید لاغری و تناسب اندام فواید و مضرات هندوانه فوراور قندخون قهوه قهوه با یخ قهوه گاندرما موکا دکتر بیز قهوه گانودرما جینسینگ دکتر بیز قهوه گانودرما سوپریم قهوه گانودرما لاته دکتر بیز قهوه ماسالا با قارچ گانودرما دکتر بیز کرم آبرسان ویتابلا کرم دور چشم کرم روز کرم روز لاکچری کوین کرم روشن کننده گاتیو کرم شب کرم شب لاکچری کوین کرم ضد آفتاب فوراور کرم ضد آفتاب لاکچری کوین کرم گاتیو کرم مرطوب کننده ویتابلا کرم های گاتیو کلاژن ساز کهیر کوچک کردن شکم گاتیو گاز پاک کن نانوسان گاستریت چیست؟ گوارش لاغری سریع با سیر سیاه بیز لاغری و چربی سوزی لاکچری کوین لیفت صورت ماسک خاک رس ماسک روشن کننده پوست ماسک صورت محصولات دکتر بیز محصولات شستشوی نانو محصولات فوراور محصولات گاتیو محصولات لاکچری کوین محصولات مراقبت پوست محصولات نانوسان محصولات ویتابلا محلول و روغن تقویت کننده مژه لاکچری کوین مژه مضرات مصرف شکلات تلخ میسلار واتر هات چاکلت با قارچ گانودرما دکتر بیز واکس واکس داشبورد نانوسان ورم معده یبوست

مطالب پیشنهادی


معرفی دمنوش لاغری ستین

معرفی دمنوش لاغری ستین

اهمیت لاغری و تناسب اندام در چیست؟ تناسب اندام چه تاثیری روی ذهن و بدن ما خواهد داشت؟ دمنوش لاغری ستین چگونه به چربی سوزی کمک می کند؟

26 مرداد 1402

1 دقیقه

لکه بر فرش نانوسان

لکه بر فرش نانوسان

در این مقاله به معرفی لکه بر فرش نانوسان می پردازیم. این لکه بر قوی با تاثیرگذاری بالای خود در حذف لکه ها یکنواختی بافت فرش را از بین نمی برد.

14 آذر 1402

0 دقیقه

بهترین سرم ویتامین سی برای پوست

بهترین سرم ویتامین سی برای پوست

در این مقاله به بررسی ویژگی های بهترین سرم ویتامین سی برای پوست می پردازیم و مزایای این سرم برای روشن شدن و کاهش علائم پیری را بیان میکنیم

29 اسفند 1402

1 دقیقه

اشتباهاتی که هنگام تمیز کردن داشبورد باید از آن اجتناب کنید.

اشتباهاتی که هنگام تمیز کردن داشبورد باید از آن اجتناب کنید.

برخی اشتباهاتی که هنگام تمیز کردن داشبورد ممکن است انجام دهید سبب آسیب رساندن به بافت داشبورد، کاهش عمر مفید، و کاهش ایمنی شما می شود.

21 اسفند 1402

1 دقیقه

محصولات زیبایی و مراقبت از پوست

محصولات زیبایی و مراقبت از پوست

برای داشتن یک روتین پوستی خوب باید ویژگی های بهترین محصولات زیبایی و مراقبت از پوست را بشناسیم. در این مقاله به معرفی این ویژگی ها می پردازیم

15 آبان 1402

1 دقیقه

تبلغات
اطلاع از اخرین تخفیف‌ها

اطلاع از اخرین تخفیف‌ها

برای اطلاع از آخرین تخفیف‌های فروشگاه حیلامت کافی است شماره موبایل خود را وارد کنید.