Hilamag

مجله آموزشی حیلامگ

موضوع مدنظرتان را جستجو کنید.

مجله آنلاین حیلامگ دارای بیش از 500 مقاله و خبر آموزشی

دلایل ورم معده

10 اردیبهشت 1403

1 دقیقه

دلایل ورم معده

ورم معده یا گاستریت به التهاب مخاط معده گفته می شود.دلایل ورم معده می تواند ناشی از مصرف نوشیدنی های الکی و برخی داروها باشد. در این مقاله به بررسی دلایل ورم معده و راهکارهای کنترل و درمان آن می پردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ورم معده یا گاستریت چیست؟

گاستریت التهاب در پوشش داخلی معده شما است. این پوشش (بافت نرمی به نام مخاط) از معده شما در برابر اسیدها، آنزیم ها و میکروارگانیسم هایی که هر روز از آن عبور می کنند محافظت می کند. گاستریت زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما تهدیدی را برای این سد تشخیص دهد. سیستم ایمنی بدن شما باعث ایجاد التهاب در بافت ها می شود تا به مبارزه با عفونت ها و بهبودی کمک کند

گاستریت ممکن است به طور ناگهانی (گاستریت حاد) یا به آرامی در طول زمان ظاهر شود (گاستریت مزمن). در برخی موارد، گاستریت می تواند منجر به زخم و افزایش خطر سرطان معده شود. با این حال، برای اکثر افراد، گاستریت جدی نیست و با درمان به سرعت بهبود می یابد. بر اساس دلایل ورم معده و علت ایجاد آن ممکن است نام خاص تری داشته باشد. چند نمونه از گاستریت عبارتند از:

  • گاستریت عفونی
  • گاستریت ناشی از دارو.
  • گاستریت ناشی از الکل.
  • گاستریت ناشی از استرس
  • گاستریت خود ایمنی.
  • گاستریت ائوزینوفیلیک.

گاستریت چیست؟

 

علائم گاستریت چیست؟

گاستریت همیشه علائمی ایجاد نمی کند. در صورت بروز، علائم گاستریت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد یا درد گاز گرفتن یا سوزش، که به آن سوء هاضمه می گویند، در قسمت بالای شکم شما. این احساس ممکن است پس از خوردن غذا بدتر یا بهتر شود.
حالت تهوع.
استفراغ.
احساس پری در بالای شکم بعد از غذا خوردن.

دلایل ورم معده چیست؟

گاستریت پاسخی از سیستم ایمنی بدن شما به چیزی است که از قبل در معده شما اتفاق می افتد. سیستم ایمنی بدن شما سلول های التهابی را به پوشش معده می فرستد تا با عفونت ها مبارزه کند و به ترمیم بافت ها کمک کند. التهاب باعث علائم گاستریت می شود، در صورت داشتن علائم. اما مجرم اصلی چیز دیگری است – چیزی که پوشش معده شما را تهدید می کند. امکانات زیادی وجود دارد.

  • عفونت ها

عفونت ها از شایع ترین علل گاستریت به ویژه گاستریت حاد هستند. عفونت های باکتریایی و عفونت های ویروسی مرتبط با آنفولانزای معده می توانند واکنش کوتاه مدتی ایجاد کنند که معمولاً خود به خود از بین می رود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک عفونت باکتریایی شایع و مزمن است که می تواند باعث گاستریت مزمن شود. به طور معمول، عفونت های انگلی و عفونت های قارچی نیز می توانند باعث گاستریت حاد یا مزمن شوند.

  • مواد شیمیایی

الکل و برخی داروها بسته به مقدار و تعداد دفعات مصرف آنها می توانند باعث گاستریت حاد یا مزمن شوند. آنها می توانند باعث فرسایش شیمیایی پوشش معده شما شوند (گاستریت فرسایشی). استفاده بیش از حد از NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی)، مانند آسپرین و ایبوپروفن، یکی از شایع ترین علل گاستریت حاد است. برخی از داروهای تفریحی مانند کوکائین نیز ممکن است باعث آن شوند.

  • بیماری خودایمنی

بیماری های خود ایمنی باعث التهاب مزمن می شوند. در بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه با التهاب به سلول های بدن شما حمله می کند. گاستریت خودایمنی مزمن می تواند خود به خود اتفاق بیفتد. یا، به ندرت، ممکن است گاستریت به عنوان عارضه جانبی یک بیماری خودایمنی دیگر داشته باشید.

  • کاهش عرضه خون

یک جراحی بزرگ، ضربه یا بیماری بحرانی می تواند باعث گاستریت حاد شود. استرس شدید فیزیولوژیکی باعث می شود که بدن شما جریان خون را از سیستم گوارش شما خارج کند تا آن را به سمت اندام های حیاتی شما هدایت کند. این سیستم دفاعی مخاط معده شما را کاهش می دهد و آن را در برابر مواد شیمیایی داخل آن آسیب پذیرتر می کند.

علل اضافی
سایر علل ورم معده عبارتند از:

پرتودرمانی (موکوزیت).
شیمی درمانی
رفلاکس صفرا.

بیشتر بدانید: سالاد جوانه گندم

خوراکی های ممنوع در ورم معده

علائم هشدار دهنده ورم معده

گاستریت یا ورم معده ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. اگر اینطور باشد، ممکن است به این معنی باشد که شدیدتر است یا برای مدت طولانی ادامه دارد. علائم ممکن است زمانی رخ دهد که پوشش معده شما به اندازه کافی فرسوده شده باشد که دیگر نتواند از خود در برابر اسیدها و آنزیم های خود دفاع کند. اسیدها ممکن است باعث علائم سوء هاضمه شوند یا ممکن است باعث زخم معده شوند که ممکن است باعث درد و خونریزی شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن اشتها یا احساس سیری بلافاصله بعد از غذا خوردن.
معده درد و نفخ.
حالت تهوع و/یا استفراغ.
اگر زخم خونریزی دهنده دارید، ممکن است موارد زیر را مشاهده کنید:

خون سیاه در مدفوع شما (ملنا).
خون سیاه در استفراغ شما (استفراغ پودر قهوه).

 

عوارض احتمالی گاستریت

اغلب اوقات، گاستریت موقتی است و جدی نیست. اما اگر ورم معده برای مدتی ادامه پیدا کند، در نهایت می تواند به پوشش معده شما آسیب برساند. این می تواند منجر به عوارض شود.

  • گاستریت فرسایشی و عوارض زخم

گاستریت فرسایشی می تواند منجر به بیماری زخم معده شود. زخم ها می توانند باعث خونریزی گوارشی شوند و منجر به کم خونی شوند. زخم های مکرر نیز می توانند باعث ایجاد اسکار شوند. بافت اسکار در معده شما می تواند مشکل ساز شود اگر منافذ پایین (پیلور) را باریک یا مسدود کند. به این انسداد خروجی معده (GOO) می گویند.

زخمی که بهبود نمی‌یابد ممکن است در نهایت سوراخی در تمام دیواره معده ایجاد کند (سوراخ شدن دستگاه گوارش). این می تواند به باکتری های معده شما اجازه دهد تا به حفره شکم شما (پریتونیت) فرار کنند. پریتونیت می تواند منجر به عوارض بیشتر از جمله سپتی سمی و سپسیس شود.

  • گاستریت غیر فرسایشی

گاستریت غیر فرسایشی عوارض را بسیار کندتر ایجاد می کند. اما پس از سال‌ها، می‌تواند باعث کاهش مخاط معده (آتروفی) شود و برخی از عملکرد خود را از دست بدهد. ممکن است در هضم و جذب برخی مواد مغذی مانند آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 (کم خونی خطرناک) مشکل داشته باشید.

به ندرت، گاستریت طولانی‌مدت می‌تواند باعث شود که سلول‌های مخاط معده‌تان به‌طور کلی شبیه به بافت متفاوتی به نظر برسند. به این متاپلازی روده معده می گویند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این تغییر سلولی را پیش سرطانی می دانند، به این معنی که می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

درمان گاستریت

آیا ورم معده به خودی خود از بین می رود؟

گاستریت حاد پس از برطرف شدن علت حاد آن برطرف می شود. اگر عفونت داشته باشید، در بیشتر موارد سیستم ایمنی بدن شما به زودی آن را از بین می برد و سپس التهاب کاهش می یابد. اگر برای مدت کوتاهی بیش از حد الکل یا قرص مصرف کردید، پوشش معده شما به زودی خود را ترمیم می کند. اگر جریان خون به معده شما به طور موقت کاهش یافته بود اما اکنون بازسازی شده است، پوشش معده شما روند بهبودی را آغاز می کند.

گاستریت مزمن به خودی خود از بین نمی رود، اما درمان می تواند به برطرف شدن آن کمک کند. گاستریت مزمن با بیماری مزمن دیگری که دارید مرتبط است. درمان های خاص می تواند برخی از این شرایط را درمان کند. سایر شرایط قابل درمان نیستند، اما درمان های طولانی مدت می توانند التهاب ایجاد شده را کاهش دهند. گاستریت مزمن ممکن است آسیب عمیق‌تری به بافت‌های شما وارد کرده باشد، بنابراین ممکن است بهبودی طولانی‌تر طول بکشد.

 

چگونه می توانم سریع دلایل ورم معده را تسکین دهم؟

می‌توانید علائم خود را با داروهای بدون نسخه که تحریک را تسکین می‌دهند و اسید معده را خنثی می‌کنند. اینها می توانند در زمانی که معده شما در حال بهبود است، تسکین موقتی به همراه داشته باشند. با این حال، باید مطمئن شوید که علت گاستریت شما از بین رفته است. بنابراین، حتی اگر در حال خوددرمانی هستید، با یک متخصص مشورت کنید.

 

آیا گاستریت مسری است؟

گاستریت به خودی خود مسری نیست، اما عفونت هایی که باعث آن می شوند مسری هستند. هلیکوباکتر پیلوری، به ویژه، بیشتر جمعیت جهان را مبتلا کرده است و در حدود نیمی از آن باعث گاستریت مزمن شده است. از طریق مدفوع به دهان گسترش می یابد. شما می توانید با رعایت نکات بهداشتی، مانند شستن دست ها بعد از رفتن به دستشویی و قبل از دست زدن به غذا، از گسترش عفونت ها جلوگیری کنید. این می تواند از بسیاری از موارد گاستریت جلوگیری کند.

 

درمان ورم معده

اکثر موارد گاستریت با درمان به سرعت بهبود می یابند. دارو برای اکثر افراد علائم را تسکین می دهد. برای برخی، بهبودی ممکن است شامل تغییرات دائمی در شیوه زندگی نیز باشد. برای جلوگیری از عود گاستریت، ممکن است لازم باشد روش مدیریت سایر شرایط را تغییر دهید و مصرف مواد را ترک یا کاهش دهید. اگر یک بیماری مزمن زمینه ای را کشف کرده اید، ممکن است یک برنامه درمانی طولانی مدت جدید برای آن داشته باشید.

نویسنده: مجله حیلامات

|

علمی

شما هم نظر بدهید

آب سم زدا چیست آبرسان پوست آبرسانی پوست ادکلن های زنانه و مردانه ویونا اسپری ضد آفتاب استرس ناشی از تکنولوژی اصول مراقبت از پوست بهترین کرم ضد آفتاب بیماری معده پودر جوانه گندم بین استار پیشگیری از سرطان پوست تصفیه خون برای درمان کهیر تونر پوست جوانسازی پوست جوانه گندم دکتر بیز چربی زدای گاز و هود دتاکس واتر درمان ریزش مو ارثی درمان ریزش مو هورمونی درمان کبد چرب درمان یبوست مزمن دمنوش بادرنجبویه دکتر بیز دمنوش خارخاسک دکتر بیز دمنوش دکتر بیز دمنوش رازیانه دکتر بیز دمنوش کبد چرب دمنوش های لاغری ستین ذهن آرامی و مدیتیشن رژیم رفع افتادگی و شلی پوست رفع جای زخم و سوختی رفع سیاهی دور چشم رفع سیاهی نقاط حساس بدن روتین مراقبت از پوست روش تهیه ماسک آلوئه ورا روشن شدن صورت روغن آرگان دکتر بیز روغن آرگان لاکچری کوین سرم حاوی هیالورونیک اسید لاکچری کوین سفت کننده پوست سفیدکردن دندان سیر سیاه دکتر بیز شامپو واترلس ضد آفتاب ویتابلا ضد چین و چروک ضدآقتاب عدم تمرکز ناشی از تکنولوژی فواید لاغری و تناسب اندام فواید و مضرات هندوانه فوراور قهوه گاندرما موکا دکتر بیز قهوه گانودرما جینسینگ دکتر بیز قهوه گانودرما لاته دکتر بیز قهوه ماسالا با قارچ گانودرما دکتر بیز کرم دور چشم کرم روز لاکچری کوین کرم شب لاکچری کوین کرم ضد آفتاب فوراور کرم ضد آفتاب لاکچری کوین کرم گاتیو کرم مرطوب کننده ویتابلا کرم های گاتیو کلاژن ساز کهیر کوچک کردن شکم گاز پاک کن نانوسان گاستریت چیست؟ لاغری سریع با سیر سیاه بیز لاغری و چربی سوزی لاکچری کوین لیفت صورت محصولات دکتر بیز محصولات شستشوی نانو محصولات فوراور محصولات گاتیو محصولات لاکچری کوین محصولات مراقبت پوست محصولات نانوسان محصولات ویتابلا مضرات مصرف شکلات تلخ هات چاکلت با قارچ گانودرما دکتر بیز ورم معده

مطالب پیشنهادی


بهترین کرم دور چشم

بهترین کرم دور چشم

انتخاب بهترین کرم درو چشم در داشتن ظاهری بی نقص و رفع چین و چروک، سیاهی و پف ناحیه ی دور چشم اهمیت فراوان دارد.

21 آبان 1402

1 دقیقه

لاغری با سیر سیاه

لاغری با سیر سیاه

لاغری با سیر سیاه یکی از اصولی ترین و کم عارضه ترین روش هاست، زیرا سیر سیاه با فعال کردن مکانیسم چربی سوزی بدن باعث افزایش سرعت لاغری میشود. همچنین مصرف سیر سیاه به همراه ورزش روزانه می تواند به کاهش چربی احشایی کمک کند.

31 خرداد 1402

1 دقیقه

رژیم هندوانه: واقعیت یا خیال؟

رژیم هندوانه: واقعیت یا خیال؟

رژیم هندوانه چیست؟ فواید و مضرات رژیم هنداونه.چگونه رژیم هندوانه بگیریم؟ ارزش غذایی هندوانه برای سلامتی بدن

20 اردیبهشت 1403

1 دقیقه

بهترین تونر برای پوست چرب

بهترین تونر برای پوست چرب

بهترین تونر برای پوست چرب چیست؟ چرا باید تونر های پوستی استفاده کنیم؟ آیا تونر پوستی در کاهش بروز جوش موثرند؟

23 فروردین 1403

1 دقیقه

روش های خانگی جوانسازی پوست دست

روش های خانگی جوانسازی پوست دست

جوانسازی پوست دست با روش های خانگی و سریع. اهمیت تغذیه در داشتن پوستی جوان و زیبا چیست؟ برای داشتن پوست دست جوان و زیبا از چه محصولات مراقبت از پوست استفاده کنیم؟

18 اردیبهشت 1403

1 دقیقه

تبلغات
اطلاع از اخرین تخفیف‌ها

اطلاع از اخرین تخفیف‌ها

برای اطلاع از آخرین تخفیف‌های فروشگاه حیلامت کافی است شماره موبایل خود را وارد کنید.