Hilamag

مجله آموزشی حیلامگ

موضوع مدنظرتان را جستجو کنید.

مجله آنلاین حیلامگ دارای بیش از 500 مقاله و خبر آموزشی

علت خشکی دور لب

25 مرداد 1403

1 دقیقه

علت خشکی دور لب

همه ما ممکن است خشکی ناخوشایند اطراف دهان را تجربه کرده باشیم. این وضعیت علاوه بر کاهش اعتماد به نفس منجر به مشکلات در خوردن و در موارد شدید باعث ایجاد سوزش و خارش می شود. بنابراین بهتر است که علت خشکی دور لب را بشناسیم و بعد در مورد درمان آن با موثرترین روش ها اقدام کنیم.

علت خشکی درو لب چیست؟

پوست اطراف دهان ممکن است به دلایل زیادی خشک شود، از جمله:

آلرژی یا تحریک

هوای سرد یا بادی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب

شستشوی بیش از حد صورت

کم آبی بدن

درماتیت اطراف دهان

سایر شرایط پزشکی مانند روزاسه، اگزما یا پسوریازیس

با این حال، ممکن است هیچ دلیل قابل شناسایی وجود نداشته باشد. پوست صورت حساس است و به طور طبیعی در شفافیت و سلامت آن نوسان دارد.

در زیر به برخی از علل شایع خشکی پوست اطراف دهان می پردازیم.

درماتیت اطراف دهان

درماتیت پریوریال یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات در اطراف دهان می شود. همچنین می تواند به پوست اطراف بینی و چشم گسترش یابد.

علائم درماتیت اطراف دهان عبارتند از:

یک بثورات قرمز، پوسته پوسته یا ناهموار

قرمزی و التهاب اطراف دهان

خارش یا سوزش خفیف

علائم درماتیت اطراف دهان ممکن است طی ماه ها یا سال ها ظاهر شوند و از بین بروند.

یکی از شایع ترین دلایل استفاده از کرم های استروئیدی موضعی یا استنشاقی های استروئیدی در مدت طولانی است. این بیماری همچنین می تواند ناشی از تحریک پوست باشد.

علاوه بر این، برخی از افراد به دلیل استفاده از کرم‌های سنگین صورت یا مرطوب‌کننده‌ها یا خمیردندان فلوئوردار به درماتیت اطراف دهان مبتلا می‌شوند.

بعد از اینکه فرد استفاده از کرم استروئیدی را متوقف کرد، ممکن است بثورات قبل از بهبودی بدتر شوند. برای جلوگیری از تحریک بیشتر، با صابون ملایم یا جایگزین صابون ناحیه حساس را  بشویید.

کمبود روغن

پوست برای هیدراته ماندن روغن تولید می کند. گاهی اوقات، چربی بیش از حد تولید می کند و در نتیجه جوش ایجاد می کند، یا ممکن است به اندازه کافی تولید نشود و در نتیجه پوست خشک شود. پوست کم آب فاقد رطوبت کافی است و زبر یا پوسته پوسته به نظر می رسد.

شستن بیش از حد صورت می تواند باعث عدم تعادل در چربی های صورت شود و منجر به خشکی پوست شود.

آلرژی یا تحریک

پوست اطراف دهان نیز ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن خشک شود، مانند موارد زیر:

صابون ها

محصولات آرایشی

محصولات دندانپزشکی

از محصولات صورت حاوی این مواد شیمیایی – و به ویژه الکل – اجتناب کنید و محصولات طبیعی با مواد کمتر را انتخاب کنید.

خمیردندان

هوای سرد و گرم

دمای سردتر و سطوح پایین‌تر رطوبت در هوا می‌تواند منجر به خشکی یا ترک خوردن پوست شود. پوست حساس اطراف دهان و دست ها آسیب پذیر است.

 

به همین ترتیب، قرار گرفتن در معرض گرما می تواند پوست فرد را خشک کند. در برخی موارد، افراد ممکن است دچار  لکه‌های خشک و پوسته‌دار روی پوست هستند. این آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) ، عمدتاً از خورشید است.

شرایط پوستی

برخی شرایط می توانند به سد پوستی آسیب برسانند و منجر به خشکی و بثورات پوستی شوند. این شرایط شامل درماتیت آتوپیک، سایر اشکال اگزما و پسوریازیس است.

درمان های خانگی رفع علت خشکی دور لب

بهترین درمان کاملاً به عادات فرد و علت خشکی پوست بستگی دارد. در این زمینه می توانید مقاله ی درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی را نیز مطالعه کنید.

اگر خشکی پوست اطراف دهان یک مشکل طولانی مدت یا مکرر است، برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید. در این میان، نکات زیر اغلب می تواند کمک کننده باشد.

روزانه به آرامی محل را تمیز کنید

شستن بیش از حد و شدید پوست  با آب بسیار سرد یا داغ می تواند منجر به خشکی پوست شود.

همچنین، استفاده از صابون‌ها یا پاک‌کننده‌های دارای عطر، رنگ یا سایر مواد شیمیایی می‌تواند پوست را حتی بیشتر خشک کند. پاک کننده ها یا صابون هایی را امتحان کنید که عاری از موارد زیر هستند:

الکل ها

عطرها

پلاستیک ها

رنگ های مصنوعی

سایر مواد شیمیایی خشک کننده

پوست خشک را لایه برداری کنید

پوست بدن یک چرخه طبیعی را طی می کند. سلول های جدید ظاهر می شوند و به سلول های قدیمی اجازه می دهند بمیرند. این فرآیند معمولاً حدود یک ماه طول می کشد تا منبع معتبر کامل شود.

با این حال، زمانی که سلول های مرده به سطح پوست گیر می کنند، می تواند باعث مسدود شدن منافذ و لکه های خشک شود. لایه برداری به جلوگیری از این امر کمک می کند. با از بین بردن سلول های مرده پوست، لایه برداری می تواند سلامت و بافت پوست را بهبود بخشد.

اینکه یک فرد چقدر باید لایه برداری کند بستگی به نوع پوست و روش لایه برداری مورد استفاده دارد.

روزانه اطراف دهان را مرطوب کنید

بسیاری از انواع پوست برای حفظ آب، صرف نظر از فصل، به کمک یک مرطوب کننده نیاز دارند. مرطوب کردن پوست خشک در طول شب، بلافاصله پس از شستشو یا بعد از لایه برداری می تواند به حفظ رطوبت بیشتر برای مدت طولانی تری کمک کند.

روزانه دهان خود را مرطوب کنید

هنگام استفاده از مرطوب کننده در اطراف دهان، افراد باید اطمینان حاصل کنند که هیچ یک از مواد تشکیل دهنده در صورت خوردن تصادفی مضر نیستند. آنها همچنین باید از همه آلرژن ها اجتناب کنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که انواع مختلف پوست های خشک ممکن است به مرطوب کننده های مختلفی نیاز داشته باشند. آزمون و خطا ممکن است بهترین روش باشد، اما همیشه به دنبال محصولاتی باشید که برای پوست حساس صورت طراحی شده اند.

الکل، مواد مصنوعی، دی اکسان و پترولاتوم باعث بدتر شدن مشکلات پوست صورت می شوند. در عوض، به دنبال مرطوب کننده هایی باشید که حاوی مواد مفیدی هستند، مانند:

اسید هیالورونیک

سرامیدها

بلغور جو دوسر

موارد زیر می توانند به تنهایی یا به عنوان مواد سازنده مفید باشند:

روغن نارگیل

روغن تخمه آفتابگردان

کره شی

در واقع، بسیاری از روغن های طبیعی می توانند به از بین بردن خشکی پوست صورت کمک کنند، بدون اینکه حاوی مواد مضر یا مواد شیمیایی باشند.

همچنین، اضافه کردن بیش از حد چربی به پوست می تواند منجر به جوش شود.

عادت های خود را تغییر دهید

خشکی پوست اطراف دهان می تواند ناشی از فعالیت های معمول باشد. سیگار می تواند یکی از دلایل آن باشد و ترک آن می تواند به رفع مشکل کمک کند.

دهانشویه، خمیر دندان و محصولات صورت – از جمله آرایش، مرطوب کننده ها، پاک کننده ها و صابون ها – نیز می توانند پوست این ناحیه را خشک کنند، بنابراین استفاده از محصولات جدید با مواد طبیعی تر می تواند این مشکل را حل کند.

همچنین، عادات دوش گرفتن فرد ممکن است مشکل ساز باشد. ایستادن زیر پوست یا شستن صورت با آب داغ می تواند روغن های طبیعی پوست را که آن را مرطوب نگه می دارد از بین ببرد. گذراندن زمان بیش از حد در آب، به طور کلی، می تواند این تأثیر را داشته باشد.

در زمستان از مرطوب کننده استفاده کنید

خشکی مزمن پوست صورت اغلب نتیجه قرار گرفتن در معرض هوای خشک است. هوای زمستان و تهویه مطبوع و گرمایش مداوم رطوبت زیادی را از هوا می‌گیرد که می‌تواند پوست را خشک کند.

اگر خشکی پوست اطراف دهان یک مشکل عود کننده است، ممکن است فرد در زمستان از مرطوب کننده استفاده کند و قرار گرفتن در معرض تهویه مطبوع یا گرمایش مرکزی را محدود کند.

نویسنده: مجله حیلامات

|

سبک زندگی

شما هم نظر بدهید

آب سم زدا چیست آبرسان پوست آبرسانی پوست آلرژی ادکلن های زنانه و مردانه ویونا اسپری ضد آفتاب استرس ناشی از تکنولوژی اسهال اصول مراقبت از پوست بهترین کرم ضد آفتاب بیماری روده بیماری معده پودر جوانه گندم پودر جوانه گندم بین استار پوست خشک پیشگیری از سرطان پوست تخمدان تصفیه خون برای درمان کهیر تونر پوست تونیک ضد ریزش مو بیز تونیک هیدرفرند بیز جوانسازی پوست جوانه گندم دکتر بیز چربی زدای گاز و هود حساسیت غذایی دتاکس واتر درمان ریزش مو ارثی درمان ریزش مو هورمونی درمان کبد چرب درمان یبوست مزمن دمنوش بادرنجبویه دکتر بیز دمنوش خارخاسک دکتر بیز دمنوش دکتر بیز دمنوش رازیانه دکتر بیز دمنوش ضد درد قاعدگی بیز دمنوش کبد چرب دمنوش های لاغری ستین ذهن آرامی و مدیتیشن رحم رژیم رژیم غذایی رفع افتادگی و شلی پوست رفع جای زخم و سوختی رفع خشکی رفع سیاهی دور چشم رفع سیاهی نقاط حساس بدن روتین مراقبت از پوست روش تهیه ماسک آلوئه ورا روشن شدن صورت روغن آرگان دکتر بیز روغن آرگان لاکچری کوین سرم حاوی هیالورونیک اسید لاکچری کوین سفت کننده پوست سفیدکردن دندان سیب زمینی سیر سیاه دکتر بیز شامپو واترلس ضد آفتاب ویتابلا ضد چین و چروک ضدآقتاب عدم تمرکز ناشی از تکنولوژی فواید رژیم حذف قند فواید لاغری و تناسب اندام فواید و مضرات هندوانه فوراور قندخون قهوه قهوه با یخ قهوه گاندرما موکا دکتر بیز قهوه گانودرما جینسینگ دکتر بیز قهوه گانودرما سوپریم قهوه گانودرما لاته دکتر بیز قهوه ماسالا با قارچ گانودرما دکتر بیز کرم آبرسان ویتابلا کرم دور چشم کرم روز کرم روز لاکچری کوین کرم روشن کننده گاتیو کرم شب کرم شب لاکچری کوین کرم ضد آفتاب فوراور کرم ضد آفتاب لاکچری کوین کرم گاتیو کرم مرطوب کننده ویتابلا کرم های گاتیو کلاژن ساز کهیر کوچک کردن شکم گاتیو گاز پاک کن نانوسان گاستریت چیست؟ گوارش لاغری سریع با سیر سیاه بیز لاغری و چربی سوزی لاکچری کوین لیفت صورت ماسک خاک رس ماسک روشن کننده پوست ماسک صورت محصولات دکتر بیز محصولات شستشوی نانو محصولات فوراور محصولات گاتیو محصولات لاکچری کوین محصولات مراقبت پوست محصولات نانوسان محصولات ویتابلا محلول و روغن تقویت کننده مژه لاکچری کوین مژه مضرات مصرف شکلات تلخ میسلار واتر هات چاکلت با قارچ گانودرما دکتر بیز واکس واکس داشبورد نانوسان ورم معده یبوست

مطالب پیشنهادی


طریقه مصرف پودر جوانه گندم برای چاقی صورت

طریقه مصرف پودر جوانه گندم برای چاقی صورت

در این مقاله قصد داریم طریقه مصرف پودر جوانه گندم برای چاقی صورت را برای شما شرح دهیم و خواص جوانه گندم برای سلامتی بدن را توضیح دهیم.

30 دی 1402

1 دقیقه

بابل تی چیست؟ روش درست کردن بابل تی

بابل تی چیست؟ روش درست کردن بابل تی

بابل تی چیست؟ چگونه می توانیم مهمان های خود را بای یک بابل تی خوشمزه سورپرایز کنیم؟ روش درست کردن بابل تی میوه ای را اینجا بخوانید.

28 تیر 1403

1 دقیقه

بهترین تونیک ضد ریزش مو

بهترین تونیک ضد ریزش مو

بهترین تونیک ضد ریزش مو باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ روش استفاده از بهترین تونیک ضد ریزش مو چیست؟ علت ریزش مو و مشکلات ناشی از آن چیست؟

13 خرداد 1403

1 دقیقه

سیر سیاه را از کجا بخریم؟

سیر سیاه را از کجا بخریم؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال پر تکرار پاسخ دهیم که سیرسیاه را از کجا بخریم و از کجا از کیفیت این محصول با ارزش غذایی بالا مطلع شویم؟

26 بهمن 1402

1 دقیقه

ترفندهای سریع برای حذف لکه های مبل و فرش

ترفندهای سریع برای حذف لکه های مبل و فرش

در این مقاله ترفندهای سریع برای حذف لکه های مبل و فرش را با شامپو فرش نانوسان و لکه بر مبل و فرش نانوسان بیان می کنیم. علاوه بر آن روش های خانگی برای در صورت عدم دسترسی به نانوسان را توضیح می دهیم.

11 تیر 1402

0 دقیقه

تبلغات
اطلاع از اخرین تخفیف‌ها

اطلاع از اخرین تخفیف‌ها

برای اطلاع از آخرین تخفیف‌های فروشگاه حیلامت کافی است شماره موبایل خود را وارد کنید.